Islam is the way of my Life

Sunday, October 12, 2008

: : Diari Bahri - Bila Budak Kecil Menjadi Ustaz : :

" Hak eleh !.. Saper lak budak ni.. Nak men nasehat-nasehat aku ni.. ", seorang lelaki dua puluhan menolak bahuku.

Aku sekadar berbicara dalam ungkapan jari-jemari membelai manik tasbih. Dan bibirku terus menerus mengalirkan pujian pada Sang Pencipta. Disaat ini tiada satupun yang mampu menongkat kaki ini tanpa zikir yang menyaluti kaki yang longlai bak cerucuk besi yang tertanam dalam belulangku.

" Astaghfirullah.. ", ungkapanku dalam kalbu.
" Maaf yea Bang.. Saya mintak maaf banyak-banyak.. Sebenarnya saya cakap semua ni bukanlah untuk menegur abang.. Sebab saya tahu apa itu erti hormat.. Saya tahu, kelemahan saya jauh lebih banyak daripada abang.. ", aku melanjutkan bicara.
" Tau takpe !!.. ", 'tengkingan'nya mengocakkan tasik tenang di hatiku sambil kedua-dua tangannya menolak dadaku.

Kakiku menjadi teguh, debaran hatiku kian mengencang, riak wajahku berubah dan bibirku terhenti. Aku melangkah mendekati lelaki bertubuh sasa itu dan memandang matanya sambil syaitan yang berlegar-legar di segenap tubuhku memainkan peranan mengapi-apikan fikiranku.

" Allahu Akbar !!.. Allahu Akbar !!.. ", azan Asar yang berkumandang tuntas menggoncangkan hati-hati yang terkandung Iman.

Terjahan aura milik Rabb itu umpama menyentap jantung yang hampir terbakar dek hasutan syaitan yang sememangnya tercipta dari api. Syaitan yang tidak sabar-sabar menunggu aku melayangkan tumbukan pembuka pintu neraka, terhumban jauh daripada tubuhku. Kalam Rabb menyentap-nyentap jantungku.

" Laa ikroha fid diin.. Qod tabaiyyanar rusydu minal ghoyy.. (tiada paksaan di dalam agama (Islam).. sehingga jelas antara yang benar dan yang tidak benar..).. ".
" Jangan Bahri.. Jangan timbulkan fitnah pada Agama Allah ini.. ", bisikan Malaikat menasihatiku.
" Astaghfirullah.. ", hatiku kembali menegaskan keimananku.

Aku tertunduk. Aku mengangkat kepala dengan seulas senyuman.

" Setiap kata-kata saya tidak lebih dan tidak kurang hanyalah untuk mendidik diri saya.. Dan abang hanyalah sebagai saksi saya berikrar bahawa tidak akan bercouple.. Saya bukan tak boleh nak bersangka baik.. Tapi inilah bukti saya bertegas dengan diri saya.. ", kakak yang berdiri di sebelah pemuda itu terpaku semenjak aku menyapa mereka.
" Andai lebih baik jika akak bawak sorang teman..[sambil aku melayangkan senyuman sedekah].. ".
" Tadi abang saje jea nak test adik.. ", aku sengaja melindungi keaibannya, bukan aku tidak tahu abang itu hendak mengcover malu.

Beberapa Hari Kemudian : Dalam bilik Bahri
" Tit! tit!.. Tit! tit!.. ", handphoneku berdering menandakan ada mesej baru diterima.
" Askm.. Dik jmpt dtg la rmh akk.. mjlis pnikahn akk Rbu nie.. Kt ....... ", SMS misteri ku terima.
" Spe n?.... ", aku menjawab sempoi.
" Akk la.. org yg adik shoot ari 2. ", fikiranku ligat memutar masa mengingati peristiwa itu.
" Owh !.. x sgke.. Barokallahu fiikum.... ".
" Erm.. pe mksdny ?. ".
" Mga Allah brkti akk & abg.... ".

Tidak sangka perkara sehalus itu mampu Allah rancang. Lantas aku bersujud. Sebuah fitnah telah dikambus kebenaran. Jika tiada majlis itu, tentu sekali orang akan terus menyangka pasangan itu sedang menghampiri zina. Bagiku, meski niat sesuci manapun, tidak akan dapat membenarkan cara yang salah. Begitu jua amalan yang sesoleh mungkin, tidak akan dapat mambanarkan niat yang salah. Hmm.. Berzina kerana Allah.. Boleh ke.. X pelik ke.. Niat ok, tapi cara salah.. Memang sukar untuk berbicara dengan orang yang bezanya puluhan tahun dengan tubuhku yang baru belasan tahun....


WALLAHU WA RASULUHU A'LAM

hasil nukilan oleh: syahadatain

1 comment:

akma-نجوى said...

bgslah artikel adk iyadh ni..barakallahhu fik