Islam is the way of my Life

Friday, October 31, 2008

: : Diari Bahri- da WIDEST coverage : :

" Hai bang.. Cubalah CELCOM BLUE.. It's All In Your Hand.. ", maskot Celcom Blue menghampiriku dengan seulas senyuman.

Aku mengangkat tangan untuk menolak pelawaan tanpa menyakiti hati sesiapa. Aku terus menapak. Memandang ke kiri dan ke kanan. Bersiaga untuk melintas jalan. Lampu pejalan kaki bertukar merah.

" Bersama.. Bersama.. Ku bersamamuu.. Bersama walau kemana juaa.. Ingin selalu bersamaaa.. Tiada.. ", maskot DiGi bersama kekuningannya berhenti menyanyi tatkala aku memandangnya.
" Urmm.. ", aku memandangnya dengan wajah kehairanan.
" Pakai DiGi bang.. The Widest Coverage.. Guarantee tak nyesal.. ".

Jika aku seorang yang bermulut celupar, aku pasti akan berkata :

" Weei !.. Ade owang gile telepas.. Tolooong !.. Anak sape la ni.. Memalukan.. ", syaitan laknatullah yang bertenggek di hati-hati menusia menghembuskan hasutan kepadaku.
" Tak pe.. Tak pe.. Maaf ye.. ", alhamdulillah, aku berbicara di atas kesedaran minda terbang bersama selayang senyuman.
" No hallah.. Its okay.. ", senyumnya tersembunyi di balik maskotnya.

Bagiku, tiada kawasan takluk yang lebih luas daripada... Aku meneruskan penapakan. Mana mungkin ada perkhidmatan yang bisa menghubungkan manusia jika ia dimatikan kecuali... Masanya semakin hampir. Aku berjalan ke kompleks 'terra sale' berhampiran untuk membeli Top Up.

" Allahu akbar, Allahu akbar !!.. ", laungan promosinya kedengaran.
" Allahu akbar, Allahu akbar.. ", aku menyahut.

Takbiratul ihram pembuka pintu gerbang. Mana mungkin ada perkhidmatan yang menawarkan satu kali top up 27 masuk + calling RM 0.00 + SMS RM 0.00 + Video calling RM 0.00 + Widest Coverage. Kita berbicara (calling) free tanpa bayaran + menulis dengan tangan dan pena (SMS) juga free tanpa bayaran + pengunaan mata, mulut dan telinga (video calling) percuma tanpa hutang dan semuanya bisa digunakan serentak selama nyawa masih terkandung dan di mana jua kita berada.

" Syeikh Muzaphar Shukor pon boleh dapat line kat ISS.. Tak payah dail.. Tak payah mesin.. Celcom, DiGi, Maxis, U Mobile dan Telekom Malaysia mane bleh dapat.. Time ni, handphond campak kat dinding je.. ".

So, top up untuk apa?. Untuk menjamin keselamatan perkhidmatan dan yang paling utama ialah untuk meraih lebih banyak BONUS !!. Lagi rajin top up, lagi banyak BONUS. Lagi best kalau top up guna SMS (baca Quran). Paling best boleh top up setiap masa, hanya dengan niat kerana tuan punya perkhidmatan dan menggunakan procedure yang betul, seumur hidup pun boleh jadi top up.

" FULLEY MAAAK.. Hangat habislah.. Saper tak nak.... ".

Tapi kena ingat siapa mengkhianati perkhidmatan ini, musnah tahap maut la hidup dia
. Tapi jangan pulak ingat Islam ni agama yang kerjanya memakan orang. Tiada paksaan dalam agama Islam, sehingga jelas antara yang haqq dan yang batil.

ISLAM connecting people. Karena Islam, nyawa sanggup menjadi korban. Bagaimana?. Pada ketika cinta tertinggi kepada Allah & Ar-Rasul dikecapi. Cinta kepada saudara seIslam hanya kerana Allah. Dan juga benci kepada Mungkar seperti bencinya tubuh untuk menyentuh api yang panas membahang. Bila Allah menjadi kekasih, hati merasa terpujuk. Munajat melakar cinta yang tulus tanpa mengharap diganti apa-apa.

" Jika aku beriman Karena SyurgaMu, Jangan masukkan aku ke dalamnya.. Jika aku beriman karena NerakaMu, Masukkan aku ke dalamnya.. Dan jika AKU beriman karenaMU, PadaMu ada Segalanya.. ", Rabi'atul Adawiyah, seorang ahli sufi merintih dalam ungkapan cinta yang benar-benar tulus.

Tetapi, tidak ramai yang benar-benar dapat merasainya : "faqoliilamma tasykuruun". Terkadang Imanku tinggi, dan terkadang imanku rendah. Aku cuma berharap agar cintaKu setinggi Rabi'atul Adawiyah Habiibatillah....

hasil nukilan oleh: syahadatain

No comments: