Islam is the way of my Life

Sunday, March 29, 2009

Review Book

1.0 Architecture and Polyphony: Building in the Islamic World Today (Paperback - April 2005)



Buku ini mengandungi 175 halaman. Kulit hadapan buku ini berwarna kelabu dan memperlihatkan gambar tiang-tiang tinggi yang banyak dan dibawah kawasan tersebut terdapat beberapa orang yang sibuk melakukan kerja masing-masing.

Buku ini mempamerkan wawasan berharga kepada satu tata susunan luas amalan-amalan seni bina, kaedah-kaedah, dan rumusan reka bentuk daripada dunia Islam. Aga Khan Award untuk senibina telah ditubuhkan pada 1977 untuk meningkatkan pemahaman dan penghargaan bagi budaya Islam. Pemenang-pemenang sebelumnya bagi anugerah berprestij, yang diberi ialah setiap tiga tahun, termasuk arkitek-arkitek seperti seperti Geoffrey Bawa, Balkrishna Doshi, Ken Yeang, Jean Nouvel, Charles Correa, Frei Otto, dan Hassan Fathy. Untuk pusingan semasa, anugerah telah memberi perhatian khusus untuk mengenal pasti contoh-contoh bagi jenis-jenis baru seni bina yang timbul sepanjang dunia Islam.Demikian, kesembilan kitaran Award, juri telah memilih tujuh pelan-pelan untuk mencerminkan banyaknya kepelbagaian bagi Islam seni bina hari ini.

Buku ini berjaya menganugerahi anugerah Aga Khan kerana mendokumentasikan projek-projek mewakili usaha-usaha dalam kategori-kategori infrastruktur, pelandskapan, pembangunan masyarakat, tempat-tempat awam di bandar dan jawapan-jawapan untuk krisis yang semakin kritikal berkenaan kekurangan perumahan di dalam kawasan majoriti Islam. Untuk anugerah tahun tersebut, jawatankuasa anugerah itu termasuk Charles Correa, Jacques Herzog, Mohsen Mostafavi dan Glenn Lowry. Dengan perundingan ahli jawatankuasa, buku ini telah dianugerahkan anugerah Aga Khan.


2.0 Moroccan Silk Designs in full color


.

Buku ini telah disunting oleh Luciel Vogel. Kulit hadapan buku ini di paparkan corak yang berwarna warni dari rekaan Moroko.

Buku ini telah dibuat salinan dari satu portfolio bahasa Perancis yang luar biasa yang indah. Terdapat: 59 motif-motif dicipta untuk sutera yang dipakai pada percutian oleh wanita Morocco. Terutamanya diolah dalam gaya yang berkenaan tumbuhan dan daun-daun dalam satu kepelbagaian besar konfigurasi-konfigurasi, memasukkan rekaan-rekaan Rom, Bahasa Parsi, Bizantium, dan unsur-unsur Timur Jauh, dan motif-motif seni Orang. Pola-pola adalah indah dan dipelbagaikan, dan telah menimbulkan selera untuk lebih banyak pengetahuan tentang perkara itu


3.0 Calligraphy in the Arts of the Muslim World by Anthony Welch (Hardcover - Jan 1979)

Penulis buku ini bernama Anthony Welch dan ianya mengandungi 216 halaman.

Anthony Welch menerima ijazah dengan kepujian dalam bidang kesusasteraan Jerman daripada Kolej Swarthmore dan dia mendapat MA dan Ph.D daripada Universiti Harvard dalam sejarah seni Islam dan seni bina. Beliau banyak mengarang artikel dalam jurnal-jurnal dan beberapa buah buku pada seni Islam, termasuk Shah 'Abbas dan Seni Isfahan , masyarakat Asia, New York , 1973; Pelukis-pelukis pada Zaman Shah , lukisan pada lewat abad keenam belas di Mahkamah Agung Iran, akhbar, koleksi seni Islam, Putera Sadruddin Aga Khan, kaligrafi dalam seni bagi dunia Islam, akhbar University Texas , 1979; dan seni didalam buku Islam (ditulis bersama dengan SC Welch).

Beliau menyiapkan satu terbitan bagi memoir satu Penduduk Venice abad yang ke-17 pengembara pada Timur Tengah, Iran, dan India, dan menyediakan sebuah monograf pada naungan seni bina bagi abad yang ke-14 Tughluq sultans Delhi. Dengan Prof. Martin Segger dia menerima tiga tahun (1999-2002) geran daripada Penyelidikan Majlis Sains Sosial dan Kemanusiaan Kanada untuk mengkaji kerjaya RR Bayne, beliau seorang arkitek British terlatih yang merupakan aktif di India dalam separuh kedua bagi abad yang ke-19.

Beliau telah menerima pembiayaan penyelidikan daripada University Victoria, Institusi Smithsonian, Institut Shastri Indo Kanada, dan penyelidikan Majlis Sains Sosial dan Kemanusiaan Kanada. Beliau telah membentangkan kertas-kertas kerja pada banyak persidangan akademik dan telah memenuhi jemputan pensyarah-pensyarah di Universiti-universiti dan muzium-muzium di Amerika Utara, Eropah, dan Asia.

Berkenan buku ini tidak ada maklumat yang saya perolehi. Secara keseluruhannya, berdasarkan tajuk buku ini dapatlah difahami ianya menjelaskan kaligrafi di dalam dunia Islam.

No comments: